Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în browser-ul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe situl nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile sitului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
BLOGUL LAUREI
Ochelarii de vedere și percepțiile sociale
- aprilie 19, 2024
- Posted by: Laura Dragomir
- Category: Blog
În urmă cu 4 ani, am început să port ochelari, ca să pot citi sau lucra la laptop fără efort. Nu-mi imaginam că, deși Bucureștiul e plin de magazine, e o adevărată aventură să găsești perechea de rame potrivită. Și să te încadrezi într-un buget decent.
Și am mai înțeles că, deși ochelarii de vedere sunt, în esență, un ajutor medical, sunt percepuți drept un accesoriu de modă. Societatea nu pune o ștampilă celor care îi poartă, pe când, cei care au, de exemplu, aparate auditive, sunt văzuți diferit. Când oamenii te privesc, au o părere despre ochelarii tăi (culoare, model, brand – mai ales brandul). Asta, în timp ce, pdacă văd pe cineva cu aparat auditiv sau în scaun cu rotile, în niciun caz nu se gândesc la brandul ajutoarelor medicale.
Uneori, corpul uman nu e foarte capabil pe cont propriu iar fără tehnologii ajutătoare sau ”de asistență”, cum mai sunt numite, suntem destul de limitați.
Și totuși, doar unele ne arată neputința iar altele (cum ar fi ochelarii de vedere) spun despre noi care ne este puterea financiară ori dacă suntem fancy și trendy.
Cum ne formăm percepțiile sociale
… și cum se formează impresiile.
PERCEPȚIILE sunt definite drept capacitatea de a vedea, auzi sau de a deveni conștienți de ceva prin simțuri.
PERCEPȚIA SOCIALĂ descrie procesele mentale pe baza cărora ne formăm impresii despre alte persoane. Despre aspectul lor fizic general, despre modelele verbale și nonverbale de comunicare. Aspecte precum expresiile faciale, tonul vocii, gesturile și postura sau mișcarea corpului ne ajută să aflăm ce gândesc, simt sau vor face alți oameni în continuare.
Percepția socială include nu doar modul în care ne formăm aceste impresii, ci și concluziile pe care le tragem despre o persoană, pe baza impresiilor noastre. Ori de câte ori ne formăm o percepție despre cineva, o serie de procese din mintea noastră ne permit să luăm rapid decizii. Iar acestea ne ajută să navigăm în lumea socială.
Zilnic avem acest tip de judecată, chiar dacă nu-i cunoaștem pe cei cu care interacționăm.
Evident, percepția e un proces subiectiv, influențat de multe variabile. Factorii care pot influența impresiile includ:
- Caracteristicile persoanei pe care o observăm
- Contextul situației
- Experiențele din trecut
- Normele sociale și așteptările pe care le avem de la acea persoană
Ideea e că oamenii își formează adesea impresii despre ceilalți foarte repede, cu informații minime. Își bazează impresiile:
- pe rolurile pe care ceilalți le au în acel moment
- și pe un anumit comportament pe care-l așteaptă de la aceștia
Cele mai importante Indicii
Indiciile fizice joacă un rol important. Dacă vezi o femeie care poartă costum, ai putea presupune că lucrează la o firmă de avocatură sau la o bancă.
Important este și cât de relevante sunt informațiile pe care le percepem. În general, avem tendința să ne concentrăm pe cele mai evidente și le ignorăm pe cele din fundal.
În plus, cu cât un detaliu e mai nou sau mai evident, cu atât e mai probabil să ne concentrăm asupra lui. De exemplu, dacă vedem aceeași femeie în costum dar cu părul vopsit în roz strălucitor, probabil că vom acorda mai multă atenție coafurii ei neobișnuite decât ținutei sobre.
Capcanele clasificărilor sociale și cum ne afectează
Una dintre comenzile rapide mentale pe care le folosim în percepția persoanei este clasificarea socială. Este procesul prin care clasificăm mental oamenii, pe baza caracteristicilor pe care le observăm. Chiar dacă, realist, nu avem timp să cunoaștem fiecare persoană cu care intrăm în contact.
Uneori, acest proces e conștient dar, în cea mai mare parte, clasificările sociale au loc automat și inconștient. Cele mai comune sunt vârsta, sexul, ocupația și rasa.
Ca și în cazul multor scurtături mentale, astfel de clasificări au aspecte pozitive, dar și negative.
Faptul că luăm decizii rapid e util, căci ne permite să ne concentrăm asupra altor lucruri. Din păcate, acest lucru poate duce și la erori, stereotipuri sau chiar la prejudecăți.
Imaginează-ți că te urci într-un autobuz. Sunt doar două locuri disponibile. Unul e lângă o femeie firavă, în vârstă. Celălalt e lângă un bărbat corpolent, cu chip sumbru. Pe baza impresiei tale imediate, te așezi lângă femeia în vârstă, care, din păcate, se dovedește a fi destul de pricepută la furtul din buzunare.
Din cauza clasificării sociale, ai judecat imediat femeia ca fiind inofensivă și bărbatul ca amenințător. Iar asta a dus la pierderea portofelului.
Teorii implicite ale personalității
O teorie implicită a personalității se referă la o colecție de credințe și presupuneri despre modul în care anumite trăsături sunt legate de alte caracteristici și comportamente.
De exemplu, dacă observi că un nou coleg e fericit, ai putea presupune imediat că este și prietenos, amabil și generos. Ca și în cazul clasificării sociale, teoriile implicite ale personalității îi ajută pe oameni să emită rapid judecăți, dar pot contribui și la stereotipuri și erori.
Ce înseamnă asta pentru tine
Există mulți factori care ne afectează percepțiile despre cineva. Inclusiv starea în care ne aflăm într-un anumit moment, caracteristicile individuale, trăsăturile de personalitate și experiențele trecute. Două tactici comune care pot influența modul în care îi percepem pe ceilalți includ clasificarea socială și propriile noastre teorii implicite ale personalității.
Să devii mai conștient de modul în care funcționează aceste procese și de deficiențele lor te poate ajuta să te asiguri că îi evaluezi corect pe ceilalți.