Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în browser-ul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe situl nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile sitului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
BLOGUL LAUREI
Scurt Ghid de Public Speaking
- aprilie 19, 2024
- Posted by: Laura Dragomir
- Category: Blog
Vorbești în public prima dată. Sau a doua oară. Sau a zecea oară. Și ești ”Speaker”.
Ori, poate, ai o prezentare în companie, o întâlnire cu oameni de afaceri, ori cu board-ul, sau cu echipa. Și, atunci, faci ”Business Presentation”.
Indiferent de ipostază, cea mai mare capcană pe care s-o eviți e și cea mai comună. Și anume, să decizi că vrei să fii la fel de bun ca un prezentator profesionist, dar nu la fel de bun.
Să vrei să fii 7 din 10 e o greșeală
Sigur, ca speaker, s-ar putea să ai câteva replici bine sincronizate sau un PPT cu design impresionat. Dar, s-ar putea să nu fie așa. În schimb, iată cum poți împărtăși viziunea, gândurile, emoțiile dacă ( încă) nu ai ani de experiență:
• SĂ AI IN MINTE FOARTE CLAR DESPRE CE E VORBA ÎN PREZENTAREA TA. Indiferent dacă ai o poveste pe vrei s-o spui, o schimbare pe care dorești s-o împărtășești, ca perspectiva ta să aibă impact în mintea audienței. Pur și simplu, trecerea prin prezentare relativ nevătămat probabil nu e un obiectiv demn de ambițiile tale.
• DACĂ AI EMOȚII, NU-ȚI CERE SCUZE! Oricum, e vizibil. Doar ai în minte că publicul e acolo și-ți oferă din timpul și atenția sa. Ți-a păsat suficient să fii în fața lui? Atunci, dă tot ce poți!
Iată-mă, ăsta sunt în acest moment! Dar vreau să fiu mai bun!
– iar asta reiese din felul cum te-ai pregătit.
• AI O VOCE ȘI O SALĂ PLINĂ CU OAMENI. Unul dintre ei, doar unul, e persoana căreia îi poți spune povestea ta. Nu-ți proiecta vocea pentru a umple camera! Că nu faci asta în viața reală.
Ei bine, asta e viața reală. Găsește o persoană și spune-i povestea ta. Dacă sunt mai multe, și mai bine. Iar dacă și cei pe care nu-i interesează vor să te asculte, e în regulă.
În plus:
• NU MEMORA! Desigur, e înfricoșător gândul că nu-ți vei aminti ce vrei să spui, că te vei bloca… Dar răspunsul la frică nu e să te liniștești prin memorare. Provocarea e să fii tu. Și să te pregătești să comunici cu ușurință în public.
• NU CITI DE PE FOI sau de pe slideurile pe care, neinspirat, ai îngrămădit informații! Creierul se agață ca de-o ancoră de cuvinte. Și, dacă te mai uiți și la public să lași senzația că faci contact vizual, când te reîntorci la foaie sau la slide nu vezi exact la cuvântul la care ai rămas. Și îl cauți. Și te blochezi. Ești acolo să împărtășești schimbarea pe care ai vrea s-o faci cu cei care stau la câțiva metri de tine.
• GÂNDEȘTE-TE LA CELE MAI IMPORTANTE INTERACȚIUNI pe care le-ai avut. Cele cu partenerii. Cu cei apropiați. Cu cei pe care i-ai văzut prima dată sau cu prietenii. Nicio conversație nu a fost un discurs repetat și învățat. În schimb, cei care au interacționat cu tine poate au făcut o schimbare în viața lor. Poate au învățat ceva nou. Ori, poate, pur și simplu s-au simțit bine în conversația pe care au avut-o cu tine. Nu pentru că aveai un scenariu și un regizor, ci pentru că îți păsa ce spui și ce transmiți. Pentru că erai acolo.
Acum, să trecem la next level
De ce ești în fața unor publicului? Ca să-ți spui prezentarea?
Nu de asta! O poți foarte bine înregistra.
Ești acolo ca să:
- Redefinești problemele la care te-ai gândit.
- Să oferi valoare.
- Să te conectezi cu cei de lângă tine.
- Să-ți consolidezi relațiile.
- Să te diferențiezi.
- Să-ți oferi un dar prețios. Să vorbești în fața celorlalți e una dintre cele mai minunate forme de a te cunoaște.
- Să oferi și să transmiți încredere.
Există multe modalități să construiești încredere, iar un Manual de instrucțiuni, un PowerPoint și un set de bullet point nu sunt de ajuns.
Fii tu, iar ceilalți te vor aprecia pentru asta!
- Când nu-ți va mai păsa să dai bine
- Când vei simți dacă sala e interesată sau nu de ce spui și-ți adaptezi mesajul la timpul în care îl transmiți
- Când pur și simplu știi că ești acolo ca să dăruiești, să te conectezi cu ceilalți și să oferi valoare
– abia atunci poți spune că ai găsit un sens profund să comunici în public.
Cea mai importantă decizie este pe ce să te concentrezi
Și nu uita, oricare ar fi tema prezentării, discursului, speech-ului tău:
Redefinește „problemele” în oportunități.
- Problemele sunt o oportunitate de a crea valoare.
- Problemele sunt o oportunitate de a construi și consolida relațiile.
- Problemele sunt o oportunitate de a te diferenția.
- Fiecare problemă este o oportunitate deghizată.