Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în browser-ul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe situl nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile sitului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
BLOGUL LAUREI
Un plan clar de comunicare a vaccinării ajută la reducerea reticenței celor care refuză să fie imunizați împotriva coronavirusului.
Însă existența vaccinului nu va ajuta prea mult dacă oamenii îl refuză. Un vaccin sigur și eficient pentru combaterea pandemiei coronavirusului este un triumf major pentru știință – dar existența unui vaccin e de puțin folos dacă nu sunt suficient de mulți oameni care își doresc să se imunizeze.
Avem vaccin dar nu și o Campanie de Comunicare a vaccinării
Sondajele arată că muți oameni nu acceptă noul vaccin – sau cel puțin nu imediat.
Și nu doar în România. Această ezitare poate împiedica imunitatea populațiilor, chiar și când vaccinul e disponibil la scară globală.
Investiții minime într-o Campanie de comunicare a vaccinării și puține eforturi pentru a crește încrederea populației.
Un Program de imunizare fără precedent la scară globală necesită o campanie națională de comunicare care să i se potrivească.
Campania de comunicare a vaccinării trebuie să îndeplinească 3 obiective:
- să restabilească încrederea în vaccinuri
- să aibă acoperire națională
- să implice comunitățile locale
Strategii care ajută la succesul Campaniei de vaccinare:
Construirea încrederii într-un nou vaccin
- Începe cu asigurarea unui proces de vaccinare transparent, bazat pe știință
- Există Platforma națională de informare despre vaccinarea Covid-19. E un pas esențial pentru restabilirea încrederii în vaccin, dar nu suficient
Construirea relațiilor cu mesageri de încredere din diverse organizații și comunități
- Abordare implică asocierea unui validator (influencer local) cu un expert medical și replicarea acestui model în întreaga țară
- Oamenii cu rădăcini adânci în comunități (cum ar fi profesorii, medicii, preoții), pot fi parteneri esențiali într-un astfel de efort
Cel mai important – Campania de comunicare trebuie să se bazeze pe dovezi
- Dar, din cauza lipsei de pregătire în comunicarea vaccinării, furnizorii de servicii medicale nu sunt îndeajuns antrenați pentru a comunica publicului
- Ar putea folosi comunicarea prezumtivă (care prezintă vaccinarea ca alegere implicită pentru a-i determina pe pacienți să accepte un vaccin ) și declinarea informată (în care pacientul trebuie sfătuit cu privire la consecințele refuzului vaccinului)
Un număr mare de oameni nu vor accepta vaccinul fără o Campanie națională de comunicare și educație
Neîncrederea oamenilor în sistemul de sănătate nu va fi ușor de depășit.
România a avut o șansă enormă să facă acest lucru de la declanșarea pandemiei. Din punctul meu de vedere, a fost o oportunitate ratată, pentru că nu a existat un Plan de comunicare al pandemiei clar și coerent. Așa cum acum nu există un Plan de comunicare și educare pentru a stabili încrederea în vaccinul anti-Covid.
Ar fi ironic dacă o campanie de promovare a vaccinului nu utilizează cele mai bune tactici de comunicare.
O astfel de campanie, cu o miză uriașă, nu este pentru amatori.
Campania de comunicare a vaccinării trebuie să cuprindă:
PLANUL DE IMUNIZARE
Definirea obiectivul campaniei
- Care este rezultatul sau obiectivul dorit al campaniei?
- Ce informații avem despre pacienți? Câți dintre ei se pot vaccina?
- Care este logistica administrării vaccinului?
- Care este gradul de încredere al oamenilor în vaccin?
- Ce rezultate vrem să obținem, astfel încât campania de vaccinare să aibă succes?
Definirea îndemnului la acțiune (Call to action)
- Care sunt pașii pe care dorim să-i facă pacienții?
- Cum vrem să reacționeze oamenii?
- Există conținut educațional?
- Care sunt următorii pași după lansarea Campaniei?
- Care sunt instrumentele cu care măsurăm eficacitatea și succesul campaniei?
Cine este publicul beneficar al Campaniei?
- La cine vrem să ajungem și care este mesajul specific pentru publicul respectiv?
- Întreaga populație ar trebui să primească același mesaj?
- Putem să segmentăm publicul în funcție de factorii de risc? După ce criterii?
Care sunt canalele de comunicare a Campaniei de vaccinare?
- Ce medii sunt mai potrivite pentru a comunica diferitelor grupuri?
- Același mesaj trebuie distribuit pe mai multe canale? Mesajele ar trebui să fie diferite în fiecare canal?
- Ce canal preferă fiecare categorie de beneficiari ai vaccinului?
- Canalele de comunicare sunt sigure?
Identificarea resurselor umane implicate în construirea și comunicare în Campania de vaccinare
- Cine trebuie antrenat în comunicare, astfel încât Campania de comunicare să aibă rezultatele dorite?
CONȚINUTUL / MESAJELE CAMPANIEI DE VACCINARE
- Conținutul poate fi personalizat în funcție de segmentul de public ? Cum?
- Există conținutul (mesajul) potrivit pentru fiecare canal de comunicare?
- Cum măsurăm eficiența mesajelor?
LANSAREA CAMPANIEI DE VACCINARE
- Când trebuie trimise comunicările?
- Ce public ar trebui să primească mai întâi comunicarea?
- Pe ce ce canale ar trebui lansate mai întâi mesajele?
- Așteptăm răspuns la comunicările pe care le trimitem pentru a reconfigure mesajele sau nu?
- Ce se întâmplă dacă oamenii NU reacționează pozitiv la mesajele din Campanie?
- Ce se întâmplă dacă cel puțin 70% din public răspunde pozitiv?
CUM MĂSURĂM EFICIENȚA CAMPANIEI DE VACCINARE?
- Care sunt valorile după care măsurăm rezultatele?
- Cum comunicăm progresul către grupuri / comunități pentru a crea încredere?
OPTIMIZAREA CAMPANIEI DE VACCINARE
- Ce canale sunt cele mai eficiente pentru implicare și acțiune?
- Ce mesaje (conținut) sunt cele mai eficiente până acum?
- Ce segment de public este de accord cu vaccinarea?
- ce segment de public nu este de acord și de ce?
- Ce lacune există și care este planul pentru a le remedia?
La toate acestea se adaugă:
- O bibliotecă online, ce are conținut editabil (articole, ghiduri electronice, videoclipuri, îndemnuri la acțiune ale unor persoane publice de încredere, mărturii ale celor vaccinați, etc.)
- Rapoarte în timp real comunicate accesibil (nu în limbaj de lemn)
Evident, este necesară existența unor echipe dedicate de profesioniști în marketing și comunicare, partenere cu autoritățile, pentru a construi, lansa și măsura Campania.
Vaccinarea aproape a întregii țări într-o perioadă scurtă de timp – când pandemia poate lua alte forme – e o provocare.
O Strategie de comunicare este esențială pentru succesul acestui Program.
Momentul pregătirii pentru o campanie de comunicare și educație a fost înainte, nu după începerea vaccinării. Dar nici acum nu e târziu. Însă Campania va avea succes doar dacă un astfel de Program de comunicare este pus la punct și diseminat în timp util.
În articolul următor:
Cum să fie construite mesajele în Campania de vaccinare COVID-19
Cum să oferi informații pentru a răspunde întrebărilor firești pe care oamenii și le adresează, ca să poată lua o decizie informată, cum ar fi:
- Unde și când voi fi vaccinat?
- Cum mă simt după ce vor primi vaccinul? Există efecte secundare? Ce fac dacă nu mă simt bine?
- Trebuie să fiu vaccinat a doua oară cu vaccin de la același producător? De ce? Cum pot fi sigur ce vaccin primesc?
- Mai trebuie să port mască și să păstrez distanța socială după ce a fost lansată vaccinarea? Dar după ce m-am vaccinat?
- De unde pot obține mai multe informații? Etc.
[…] scris într-un articol anterior că avem vaccin dar nu și o Campanie națională de comunicare a vaccinării Covid-19. Un […]