Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în browser-ul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe situl nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile sitului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
BLOGUL LAUREI
Adevărat nu este ce spun eu. Adevărat este ce ai înțeles Tu!
- decembrie 18, 2017
- Posted by: Laura Dragomir
- Category: Blog
Cea mai mare iluzie în comunicare este că aceasta a avut loc.
(George Bernard Show)
Nu tot ce spunem se aude, nu tot ce se aude se înțelege iar ceea ce se înțelege nu depinde doar de noi.
Avem abordări diferite, pentru că avem idei, valori și standarde diferite, ce derivă din propriile experiențe, care ne-au modelat și ne-au transformat în ceea ce suntem.
Deși ne-ar plăcea și ne-ar fi și mai ușor, nu ne facem întotdeauna bine înțeleși, pentru că nu ținem cont că sunt destule bariere în comunicare.
De exemplu, bariere psihologice:
- legate de modul în care fiecare interlocutor vede și înțelege lucrurile
Sau bariere concrete:
- zgomotul
- prea multe sau prea puține informații
Ori bariere de conținut:
- semnificații diferite ale cuvintelor, imaginilor, acțiunilor
Dar, odată identificate, în mare parte de noi depinde să le gestionăm. Cum? Să fim atenți la noi și la interlocutor.
Din punct de vedere personal, să ne controlăm nervozitatea și stresul. Să dăm dovadă de atenție și atitudine pozitivă. Nu în ultimul rând, să eliminăm subiectivismul.
În relația cu ceilalți, să ascultam activ, să fim empatici și să ne exprimăm cu acuratețe. Adică, asa cum am mai scris (vezi articolul: Pledoarie pentru comunicarea eficientă), să avem în minte cei 6 C: Clar, Concis, Coerent, Consecvent, Corect, Credibil.
Pentru că, ce spunem este influențat de:
- Ce dorim să spunem
- Ce spunem de fapt
- Ce aude celălalt
- Ce înțelege
- Ce reține
- Ce acceptă
- Ce spune mai departe
Să nu uităm că:
Dacă știm să comunicăm corect și constructiv, ceilalți ne vor lua în serios. Ne vor asculta și vor dori să comunice, la rândul lor, cu noi. Vom putea minimiza neînțelegerile și confuzia. Obținem, astfel, timp pentru a afla informații relevante.
Dacă știm să ascultam activ, nu doar să auzim, ne dezvoltăm empatia și înțelegerea. Vom ști să formulam întrebările corecte și, astfel, să obținem un răspuns bun. Poate nu va fi pe placul nostru, dar …..știm ce avem de făcut în continuare.
Așadar, indiferent ce dorești să spui, comunică în așa fel încât ceilalți să înțeleagă ce vrei să transmiți.
Cum putem verifica dacă am comunicat eficient? Cuvântul magic este Feedback!
Ne asigurăm, astfel, că ce am spus sau am făcut a fost bine înțeles și spunem celorlalți ce și cum am înțeles la rândul nostru. Intrăm, astfel, într-un dialog valoros cu două sensuri și deja e un câștig.
Frumusețea este că, dacă dăm și cerem feedback, ne ajutăm nu doar pe noi, îi inspirăm și pe ceilalți care, la rândul lor, vor face același lucru. Și, astfel, creăm în jurul nostru un mediu mai familiar, în care ne va face plăcere să lucram sau să trăim. Nu toate zilele vor fi senine, nu vom fi întotdeauna aprobați, însă, dacă știm cum suntem percepuți iar ceilalți știu cum ne raportăm la ei, lucrurile pot fi îmbunătățite în ambele sensuri. Dacă ii valorizam pe ceilalți, și ei vor face, instinctiv, același lucru față de noi.
Ca în anecdota cu femeia de serviciu corporatistă care, după ce dă cu mopul, se oprește într-un colț al încăperii și așteaptă….
Trece CEO-ul companiei:
– Ce asteptați? o întrebă acesta.
– Feedback, maică, feedback!
Ce am vrut să spun, de fapt? Ei bine, că atunci când știi încotro se îndreaptă viața ta, cine ești, în ce crezi, îi poți motiva și pe alții.