BLOGUL LAUREI
Atitudinea NU bate Aptitudinea
- februarie 6, 2025
- Posted by: Laura Dragomir
- Category: Blog

Analiza realizată de Asociația pentru Valori în Educație arată că Analfabetismul funcțional numeric ajunge la 46% în rândul elevilor de liceu, dublu față de școala primară.
În același timp, sigur ați auzit, și nu o dată, că Atitudinea bate Aptitudinea. Ceea ce-i o tâmpenie! Iar expresia asta, atât de des folosită că dă bine în discursuri, rimează și transmite sentimentul că e ușor e să reușești în viață, mă zgârie ca unghia pe tablă.
Atitudinea NU bate Aptitudinea
Nici pe departe! N-are cum!
De fapt, sunt trei Aptitudini (confundate deseori cu abilitățile sau skills – cum ne mai place să le spunem) și nu se poate una fără alta. Toate se dezvoltă din copilărie. De aceea, la maturitate sunt cel mai greu de dezvoltat și necesită mult timp (în comparație cu trăsăturile comportamentale).
Se mai numesc APTITUDINI COGNITIVE – și au cea mai mare pondere în comportamentul nostru. Cu cât sunt mai dezvoltate, cu atât putem învăța mai repede ceva nou, putem evolua, ne putem adapta la nou. Aplicate în situații de viață, aptitudinile dezvoltate ne ajută să performăm în efectuarea unei activități (să o facem repede și bine).
Cele 3 aptitudini:
-
APTITUDINEA NUMERICĂ
E capacitatea de a realiza rapid și corect calcule matematice simple, utilizând operații matematice de bază (adunare, scădere, înmulțire, împărțire). E abilitatea de a analiza o problemă matematică și de a alege metodele sau formulele matematice corespunzătoare pentru rezolvarea ei. Cu alte cuvinte, se referă la cât de bine știe cineva să calculeze, să citească grafice, să se joace cu cifre, să înțeleagă informațiile numerice.
Așadar, analfabetismul numeric arată un nivel foarte scăzut al capacității de a înțelege, interpreta și utiliza informații matematice în contexte de viață.
-
RAȚIONAMENTUL DEDUCTIV
E abilitatea de a înțelege ideile exprimate cu ajutorul logicii și rațiunii. E despre cât de bine înțelegem legătura dintre informațiile de care dispunem într-un context și putem decide pe baza lor. E ușurința cu care analizăm argumentele date și ajungem la concluzii logice. E despre cum ajungem din punctul A în punctul B, ce facem, cum facem, de ce facem ceva și nu altceva ca să obținem un anumit rezultat.
Cei care au dezvoltată această aptitudine au siguranță în folosirea propriei logici ca să înțeleagă mai bine soluția la o problemă. Sunt capabili să-și folosească abilitățile deductive ca să rezolve probleme de viață, fără ajutor din exterior. Cu alte cuvinte, sunt capabili să gândească singuri, cu mintea lor.
-
APTITUDINEA VERBALĂ
E capacitatea de a înțelege sensurile cuvintelor într-un context și de a le folosi corect. E ușurința în a citi și înțelege informații și idei prezentate în scris. A comunica verbal și în scris informații și idei, astfel încât ceilalți să înțeleagă ce dorim să transmitem.
Cu alte cuvinte, e capacitatea de a ne folosi de cuvinte ca să comunicăm cu claritate. Iar asta ține de bogăția vocabularului, pe care îl putem dezvolta într-un singur fel: prin lecturi, din prima zi de școală. Un vocabular bogat ne ajută să explicăm ce știm pe înțelesul tuturor. Ne dezvoltă capacitatea de sinteză – să spunem esența în cuvinte puține. Să explicăm concepte complexe, abstracte, în cuvinte simple, ușor de înțeles. Arată claritate – adică am înțeles și știm exact ce vrem să spunem.
Atitudinea
ATITUDINEA e bonus. Poate pune în valoare cele 3 aptitudini, eu aș pune atitudinea pe lista de abilități, căci are importanța ei. Dar în niciun caz Atitudinea bate Aptitudinea. Nici pe departe!
Deci Atitudinea e foarte importantă și utilă. Dar are valoare doar când aptitudinile și – alături de ele – abilitățile, competențele și expertiza într-un domeniu sunt dezvoltate.
Altfel, Atitudinea n-are ce să pună în valoare și e doar Tupeu.
E de ajuns să privim scena politică.