Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în browser-ul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe situl nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile sitului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
BLOGUL LAUREI
Cum să răspunzi atacurilor din social media
- ianuarie 27, 2022
- Posted by: Laura Dragomir
- Category: Blog
Am vorbit despre acest subiect la Digi24 TV, la invitația Teodorei Tompea. Varianta video aici.
Ce nu am reușit să spun (din cauza timpului limitat) este că lucrurile pe care oamenii le iubesc la tine nu sunt neapărat cele pentru care vrei să fii iubit. Oamenii decid că te plac din motive complet în afara controlului tău, de care, de multe ori, nici măcar nu ești conștient. La un moment dat trebuie să accepți că percepțiile altora despre tine sunt la fel de valide ca ale tale.
Și acum, despre atacurile din social media
Au trecut vremurile în care toată lumea credea că internetul va fi raiul exprimării politicoase. Creșterea rețelelor sociale, anonimatul și lipsa de reglementare au transformat web-ul într-un teren fertil pentru transmiterea mesajelor de ură.
Indiferent cât de mult ne-am strădui, nu putem fi plăcuți de toată lumea. Sunt oameni care pur și simplu urăsc. Iar cei care urăsc nu se pot abține. Ei sunt haters.
Dar mai sunt și trollii. În poveștile pentru copii, un troll este un monstru furios și antisocial care se ascunde sub poduri sau în munți și răpește animale sau oameni. Astăzi, în loc de poduri și munți, cei de pe internet se ascund în spatele unui ecran și fac tot posibilul să provoace suferință.
CE ÎI DEOSEBEȘTE ȘI CE ÎI ASEAMĂNĂ?
- Cea mai mare diferență dintre un hater și un troll este că un troll nu țintește neapărat succesul altcuiva. Trolii se distrează prin comentariile pe care le fac – în timp ce haters se hrănesc cu ura pe care o împrăștie
- Ambii însă lansează intenționat mesaje provocatoare sau jignitoare, pentru a atrage atenția, a provoca necazuri sau a jigni pe cineva
TIPURI DE HATERS
- Primul vizează personalități publice cu un număr mare de urmăritori pe rețelele sociale, în speranța că acestea sau adepții lor le vor răspunde și, astfel, le vor amplifica puterea
- Celălalt tip sunt oameni care prezintă o trăsătură psihologică cunoscută sub numele de „potență socială negativă” – asta înseamnă că le place să provoace rău altora: au plăcere de a-i supăra pe cei pe care îi abuzează, astfel că dacă victima lor răspunde, doar îi încurajează să continue
DE CE OAMENII TRANSMIT MESAJE CARE ÎNDEAMNĂ LA URĂ?
Motivele sunt diferite dar, în esență, o fac:
- ca să se răzbune
- căută atenție
- din plictiseală
- ca să se amuze
DECI, CUM SĂ NE DESCURCĂM CU HATERS?
- RECUNOAȘTEȚI-I
Au un profil creat intenționat să răspândească conținut controversat sau în afara subiectului și pentru a provoca răspunsuri inflamatorii, rămânând în același timp anonimi.
Haters se angajează în discuții și împărtășesc în mod deliberat mesaje de ură care vizează un anumit individ sau un grup de oameni. Ei sunt bătăușii web Numele lor este de obicei unul neobișnuit sau unul fals. Amintiți-vă, își propun întotdeauna să rămână anonimi.
- Nu au setată o fotografii de profil, ori au unacu flori / animale ori folosesc imaginea unei persoane celebre sau o fotografie pe care o pot descărca de pe net
- Uită-te la adepții lor. Cati au? Sunt ei înșiși haters?
- Apoi, vezi ce postează. De cele mai multe ori, activitatea lor este neregulată și repetitivă.
- BLOCAȚI ȘI RAPORTAȚI
- Nu le acordați recunoașterea pe care o caută. Când vedeți comentariile lor provocatoare la postările voastre, cel mai bun lucru este, probabil, să le ignorați. Nu hrăniți niciodată trollii!
- Dacă sunteți victima discursului instigator la ură sau a public shame online, ar fi mai bine să vă detașați și, atunci când recunoașteți un troll, blocați-l imediat și raportați-l. Dacă i se întâmplă cuiva cunoscut, spuneți-i să facă la fel și apoi raportați profilul.
- LUCRAȚI ÎN COLECTIV
Haters câștigă mai multă încredere în ei înșiși când sunt împreună. Din acest motiv, atunci când vă confruntați cu ei ar trebui să faceți același lucru. Construiți o rețea în jurul vostru, pentru a vă simți mai puternici.
CUM SĂ RĂSPUNDEȚI?
Uneori, mesajele de ură pot fi răspândite și printr-un profil real. În aceste cazuri, un răspuns direct ar putea fi o modalitate mai eficientă de a aborda problema, atâta timp cât o faceți în mod corect. Iată câteva recomandări:
- Contestați întotdeauna mesajul, niciodată persoana care l-a răspândit.
- Folosiți fapte și date pentru a semnala generalizări și inexactități.
- Evidențiați răul discursului instigator la ură, arătând o perspectivă diferită. Împărtășiți povești pozitive care oferă speranță.
- Rămîneți politicoși. Nu spuneți nimic din ce ați putea regreta mai târziu. Vă protejați și câștigați respectul celorlalți.
- Folosiți umorul. Funcționează!
AVEȚI GRIJĂ DE VOI!
Uneori, lumea online poate deveni un pic copleșitoare, mai ales când vă confruntați cu o situație plină de ură. În aceste cazuri, deconectați-vă. Opriți dispozitivele și mergeți la o plimbare, vorbiți cu un prieten sau faceți ceva care vă place. Nu lăsați un episod toxic de pe rețelele sociale să vă doboare, viața reală nu este acolo!
CUM AFECTEAZĂ TROLLINGUL
Poate părea că nu există consecințe pentru haters, din cauza anonimatului pe care îl poate oferi internetul, dar există consecințe pentru persoana vizată:
- Poate provoca un nivel crescut de anxietate și o scădere a stimei de sine pentru victimă.
- Cei atacați încep să pună la îndoială aspecte la care nu s-au gândit înainte sau pot evidenția nesiguranțe pe care le aveau deja și pot crea altele noi.
Așadar:
- RECUNOAȘTE DUREREA. Avem sentimente. Suntem programați biologic să trăim în comunități, deoarece supraviețuirea noastră depindea de asta. Identifică sentimentele pe care le simți (respingere, eșec, nesiguranță) și numește-le. „Sentimentul” nu este un fapt.
- ANALIZEAZĂ REALITATEA. Dacă cineva ți-ar spune „Nu-mi place părul tău albastru” (și nu ai părul albastru) ți-ar fi rănit sentimentele? Probabil ca nu, pentru că nu ai părul albastru. Încearcă acest mod de gândire când cineva spune sau se comportă de parcă nu te place. Pur și simplu nu-i place părul tău albastru inexistent.
- ÎNTREBĂ-TE DACĂ ACEST LUCRU CHIAR CONTEAZĂ. Dacă acea persoană se află la periferia vieții tale și nu în cercul tău intim, chiar contează dacă te place? Inteligența ta emoțională va crește pe măsură ce înveți să lucrezi cu sentimentele tale.
- PĂSTREAZĂ DISTANȚA. Interacționează cu un hater doar atât cât ai nevoie (dacă ai nevoie). Menținerea unei limite sănătoase te va ajuta să-ți păstrezi perspectiva și să limitezi toxicitatea acestuia. Interacționează cu oameni care îți împărtășesc valorile.
CONCLUZII
- Există haters, și există haters. Rețelele de socializare au reunit milioane de oameni și au scos în evidență partea cea mai bună dar și cea întunecată a umanității.
- Rețelele sociale sunt aici pentru a rămâne. Iar noi am devenit jucători în acest joc.
Haters sunt invizibili și se hrănesc cu ură prin conținutul tău. În loc să te întrebi ce poți face cu ei, concentrează-te pe ce poți face cu tine și pentru tine.
POATE CINEVA SĂ FIE TENTAT SĂ FIE HATER?
Răspunsul este DA. Și s-ar putea să fii tentat chiar tu. S-ar putea să vezi ceva sau pe cineva online care nu-ți place și să fii tentat să trimiți un mesaj neplăcut.
- Pune-te în pielea persoanei căreia ești tentat să-i trimiți mesajul și asta te va face să te gândești de două ori la ceea ce postezi.
- Anonimatul nu înseamnă neapărat protecție. Sunt oameni care au fost excluși de la școală sau de la universitate, și-au pierdut locurile de muncă și chiar au fost închiși pentru că au abuzat online. Nu numai că este un lucru oribil, dar îți riști propriul viitor implicându-te în trolling.