Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în browser-ul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe situl nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile sitului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
BLOGUL LAUREI
Oglinda în care ne privim atent
- octombrie 12, 2021
- Posted by: Laura Dragomir
- Category: Blog
”Ești mai frumoasă decât crezi!”
În urmă cu câțiva ani, Dove a lansat un videoclip de 3 minute numit “Dove Real Beauty Sketches”.
Pe scurt, câteva femei sunt invitate să se descrie unui desenator pe care nu îl întâlniseră niciodată și pe care nu îl puteau vedea (erau separate de acesta de o draperie). Apoi, fiecare femeie a socializat cu un străin care a descris, la rândul său, aceluiași desenator, persoana cu care a interacționat.
La final, participantele la campanie au primit cele 2 desene. Spre uimirea și bucuria lor, arătau mult mai frumoase și mai atrăgătoare în descrierea străinilor. Videoclipul se termină cu sloganul: “Ești mai frumoasă decât crezi!”
CONCLUZIA CAMPANIEI: prea multe femei sunt nemulțumite, pe nedrept, de felul cum arată. Sau, ca rățușca cea urâtă, nu își cunosc adevărata frumusețe.
NU SUNTEM ATÂT DE FRUMOȘI ȘI DEȘTEPȚI CUM CREDEM
Ar fi fost happy-end, dar cercetătorii nu au lăsat lucrurile așa. Au venit cu studii și rezultate ale unor experimente care concluzionau că, de fapt, oamenii se gândesc la aspectul lor în termeni mult mai măgulitori decât s-ar justifica. Că este o tendință mai largă de a se vedea prin lentile roz și să se creadă mai buni decât sunt în realitate. Nu doar din punct de vedere fizic, ci sub orice aspect.
În unul dintre experimente au făcut fotografii ale participanților și, printr-o procedură computerizată, au produs versiuni mai atractive ale imaginilor. Celor implicați în studiu li s-a spus că într-o fotografie este imaginea lor originală iar cealaltă este cosmetizată și că trebuie să o aleagă pe cea nemodificată. Ei bine, tendința oamenilor a fost să aleagă versiunea lor mai atractivă.
Însă, când li s-a spus să aleagă fotografia care reprezintă cu cea mai mare acuratețe alte persoane pe care le-au întâlnit cu puțin timp în urmă, tendința a fost să aleagă imaginea nemodificată a străinului.
CONCLUZIA STUDIULUI: Oamenii recunosc mai rapid chipuri sau obiecte când acestea se potrivesc cu reprezentările lor mentale.
Self-enhancement
Și alte studii au contribuit la această concluzie iar cercetătorii au spus că este un fenomen general, pe care l-au numit “self-enhancement.”
De exemplu, oamenii sunt remarcabil de exacți când prezic comportamentul unui strain dar nu și când e vorba despre ei. Sau, majoritatea crede că este peste medie.
Alte exemple:
- 93% dintre șoferi se evaluează ca fiind mai buni decât ceilalți participanți la trafic
- Dintre profesori, 94% spun că performează mai bine decât colegii lor
- La fel în ceea ce privește sănătatea – oamenii cred că sunt mai puțin sensibili la gripă decât alții
Și, în general, lor nu li se poate întâmpla nimic rău dar celorlalți cu siguranță! Ori, când greșesc, vina aparține celorlalți sau contextului, în nicun caz lor. Comentează viața altora care, oricum, este un dezastru, în timp ce a lor este perfectă. Pe Facebook. Ca să nu mai vorbim de vot: nu sunt siguri că alegerea lor este corectă dar bagă mâna în foc că că alegerile altora sunt greșite.
Așadar, în general, oamenii cred că îi pot evalua exact pe alții dar se autoevaluează prea puțin corect pe ei înșiși.
Cosmetizarea viziunii de sine
De ce această cosmetizare a viziunii de sine? Pentru că informațiile care au caracteristicile dorite le creează un confort psihic și, astfel, le sunt benefice.
Însă mai este o altă față a monedei.
Cei care încearcă să se prezinte mai buni decât sunt în realitate, de fapt înșeală. În plus, trebuie să țină minte 2 reprezentări conflictuale ale realității: adevărata stare de fapt și înșelăciunea.
- În primul rând, această dualitate duce la reducerea performanței altor funcții cognitive cu care au fost înzestrați
- În al doilea rând,oamenii pot manifesta puternice reacții emoționale negative față de cei care mint
Sunt însă și oameni care cred în ei înșiși și muncesc din greu să devină proiecția pozitivă pe care o au asupra lor.
Ei sunt cei care se pot promova fără să mintă. Dorința de a se dezvolta le crește motivația și încrederea în sine.
Așadar, poate premisa de la care a pornit Dove a fost greșită. Dar dacă ne concentrăm pe a fi mai buni ca ieri, crește și stima de sine. Și, astfel, a crede că suntem mai frumoși și mai buni decât suntem cu adevărat poate să nu fie un lucru atât de rău.