Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în browser-ul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe situl nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile sitului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
BLOGUL LAUREI
Cum să scrii un BIO relevant care să te pună în valoare
- august 27, 2024
- Posted by: Laura Dragomir
- Category: Blog
📌Dacă ești speaker la conferințe sau evenimente, îți recomand să ai pregătit un BIO bine scris. Dacă ești la început de drum, o variantă e de ajuns. Dacă ai o experiență vastă sau ești implicat în mai multe proiecte, atunci pregătește 2-3 variante și o trimiți organizatorilor / prezentatorului pe cea care se potrivește temei evenimentului. E valabil și dacă ești invitat la emisiuni sau podcasturi. Pentru aparițiile în presa scrisă / articole, BIO poate fi mai amplu. În rest, să fie scurt, ușor de citit, în maxim 90 secunde. Să fie actualizat și să reflecte nu doar ce faci, ci mai ales cine ești.
De 30 de ani fac emisiuni TV, de 20 sunt speaker sau prezint / moderez evenimente. Mi-au trecut prin mână mii de BIO. De aceea, pentru că se anunță o toamnă plină de evenimente, iată câteva idei de urmat:
Așa NU!
- Nu folosi gerunziul sau infinitivul în formulări – sună groaznic. Folosește cât mai mult prezentul chiar și când vorbești despre trecut. E mai viu și dinamic
- Nu scrie anii în care ai făcut facultatea în urmă cu 3 decenii – că nu interesează pe nimeni – decât dacă vorbești studenților acelei facultăți sau perioada studiilor tale a coincis cu un eveniment important și relevant pentru tema evenimentului sau a discursului tău
- Nu scrie toți anii în care ai ocupat diverse funcții, că BIO nu e CV. E plictisitor, încarci inutil și nu așa te pui în valoare
- Nu scrie cifrat funcții pe care le-ai avut sau le deții – de ex. expert RLNGHTI și specialist SNPQT (am tastat la întâmplare, dar ai înțeles ideea) – ci spune ce înseamnă, într-un limbaj accesibil. În asta constă arta comunicării – să spui lucruri complexe în așa fel încât să înțeleagă oricine
- Nu scrie mult, că nimeni nu va ține minte toată viața ta, toate instituțiile unde ai lucrat, citatele în care crezi sau te-au ghidat – căci pierzi interesul publicului înainte de a începe
- În general, verifică dacă BIO naște curiozitatea celorlalți de a te cunoaște mai bine sau seamănă cu o listă de cumpărături, fără nicio relevanță sau legătură cu tema evenimentului
- Actualizează toate informațiile – și din BIO și de pe rețelele de socializare (LinkedIn, de ex.)
Dacă nu-ți scrii tu BIO și trimiți o pagină cu info amestecate despre tine, s-ar putea ca persoana care editează să aleagă ce i se pare ei relevant. De ce n-ai fi tu în control?
📌CUM SĂ SCRII DESPRE TINE?
Asigură-te că BIO – prezentarea a cine ești, acoperă 3 aspecte:
- Îți demonstrează credibilitatea
- Stabilește relevanța pentru public și pentru subiectul evenimentului
- Creează interes pentru ce urmează să spui
- Este scris în ton jovial, conversațional (ca în vorbirea liberă)
- Pentru acuratețe, scrie cu diacritice și, dacă e necesar, adaugă ortografia fonetică a numelui tău sau a companiei
- Ultimele cuvinte din BIO să fie numele tău, ca reamintire pentru public
Și nu în ultimul rând, BIO (ca și speech-ul tău) să fie ca fusta unei femei: destul de lung cât să acopere conținutul și destul de scurt cât să suscite interesul.