Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în browser-ul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe situl nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile sitului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
BLOGUL LAUREI
Cum te faci cunoscut prin intermediul mass-media. Media Training pentru mediul de afaceri
- octombrie 20, 2017
- Posted by: Laura Dragomir
- Category: Blog
Bad news is not like wine. It does not improve with age.
Adevărul este că arhivele posturilor de televiziune și radio din întreaga lume abundă în exemple de declarații fară noimă ori lipsite de sensibilitate sau de indiscreții exprimate de președinți, directori ori purtători de cuvânt ai unor companii.
Altele, ca să nu greșească, refuză sa aibă vreo legatura cu presa, în condițiile în care ar fi benefic să considere o astfel de relație drept o oportunitate, prin care să-si facă mult mai cunoscută activitatea și cum se poziționează în piață față de competitori.
Experiența m-a convins că nu există nici un motiv misterios pentru refuzul unei companii de a comunica în mod eficient cu mass-media decât că, pur și simplu, nu știe CUM!
Ca jurnalist, am intervievat în peste 20 de ani foarte mulți oameni de afaceri, buni profesioniști, capabili să scoată companii din insolvență, să facă profit în perioade de criză, să replice succesul când porneau de la zero. Foarte puțini însă știau CUM să-și spună povestea către presă. Aveau la dispoziție timp destul (10, 20, 30 sau 50 de minute) iar la final îmi spuneau că nu au reușit să spuna ce doreau. De ce? Pentru că nu știau CUM să o facă!
Oamenii de afaceri rareori au emoții când se întâlnesc cu acționarii sau cu bancherii lor, însă întalnirea cu un jurnalist le dă emoții, de teamă ca îi va cita gresit sau că îi va scoate declarațiile din context, accidental sau deliberat.
Acest lucru se poate întâmpla, într-adevăr, însă un reporter care se respectă și își iubește meseria știe că, dacă păcatuieste o dată sau de două ori, locul de muncă îi va fi pus în pericol. Presei nu îi place să își corecteze erorile în ziare, radio sau la TV.
De obicei, problema nu este cu reporterii. Job-ul lor este:
- să spună o poveste, folosind informații corecte și utile, care să îi conecteze cu cititorii, ascultătorii sau privitorii lor
- să aiba surse de încredere
- să obțină ceea ce noi numim “sound bites” – a brief catchy comment or saying, adică scurte declarații ale celui intervievat, care redau esența mesajului și care vor fi, apoi, citate ca atare
Mai mult, astăzi reporterii folosesc tehnologia pentru a capta fiecare cuvânt și gest. Poate fi o relaxare pentru oricine intră în contact cu presa, deoarece asta îi asigură citarea cât mai exactă. Totodata, ziaristul este mai concentrat pe interviu, pentru că scapă de corvoada de a-și mai lua notițe.
Dar un interviu înregistrat este iad pentru cel care spune lucruri eronate.
Nu va mai fi în măsură să dea vina pe reporter pentru citare greșită, asadar PREGĂTIREA este esențială.
În plus, oricine știe (unii dintr-o neagră experiență) că ziaristii nu vor ezita să dezvolte o poveste care ar putea ruina o companie. Sincer, nici nu le pasă! Ei vor alege, din geanta lor de tehnici, orice metodă care va produce o poveste informativă și interesantă.
Și asta trebuie să înțeleagă o companie! Că responsabilitatea reporterului este de a oferi o poveste care va interesa publicul său. Un președinte sau un director știe că este un dezavantaj în a vorbi cu un reporter care este calificat în a adresa întrebări provocatoare, pentru a obține răspunsuri provocatoare, interesante și controversate.
Dar avantajul nu trebuie să fie de o singură parte!
Există un ”Ghid de relationare cu media”, pe care orice presedinte sau executiv dintr-o companie îl poate deprinde, care îi va permite să întâlnească presa fără ca, apoi, să-și dorească să-și facă autopsia. Și este esențial pentru aceștia să învețe CUM să-si spună povestea.
Și hai să recunoaștem! La fel ca restul lumii, jurnaliștii sunt si ei oameni. Vorba aia: They put on their pants one leg at a time!
Și ei sunt ocupați și au dead-line-uri. De-a lungul ultimului deceniu, competiția pentru a fi oul de aur în ochii unui reporter a crescut foarte mult. Platformele de social-media au devenit o sursă de stiri de ultimă oră în timp real. Ce inseamna asta? Că toți suntem în competiție cu nimeni și cu toată lumea care are capacitatea de a trăi facebook, tweet sau să posteze pe alte platforme de social media. În aceste condiții, principala întrebare este:
„Cum ai un jurnalist care să spună povestea ta?”
Pregătirea pentru întâlnirea cu presa este esențială însa, dacă nu știi CUM să spui „adevărul simplu,” nu vei reuși niciodată să comunici.
Îndeosebi în situatii de criză, dacă nu ești dispus să spui adevărul, (uneori doare foarte tare, însă rămâne cea mai bună abordare) pierzi mai mult pe termen lung. Uneori totul!
Cat de mult din adevar? Atât de mult cât reporterul vrea să știe!
Așadar, lecția este clară: dacă executivul corporativ are ceva de spus, trebuie să se prezinte presei într-o manieră interesantă. Cum spuneam, un reporter, aflat pe urmele unei istorii demne de povestit, utilizează orice tehnici pentru a o obține. Oamenii de afaceri ar trebui să stie care sunt acestea și să decidă dacă merită efortul de a și le însuși. Apoi, să nu le mai fie teamă să se expună și să vorbească cu presa: simplu, clar și sincer, PRESUPUNÂND ca nu au nimic de ascuns.
Cum începem această călătorie? Cu o atitudine corectă față de jurnaliști!
“Tratează-i ca pe profesioniști și vor fi prietenii tăi!
Tratează-i ca pe prieteni și te vor trăda, de fiecare dată!”
Marlin Fitzwater, Former White House Spokesman