Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în browser-ul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe situl nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile sitului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
BLOGUL LAUREI
Ce formulezi, aia rezolvi – alegerea cuvintelor contează
- octombrie 30, 2021
- Posted by: Laura Dragomir
- Category: Blog
Dacă vrei să generezi soluții care să funcționeze, schimbă modul în care formulezi problema. Alegerea cuvintelor e esențială.
Zilnic încercăm să să găsim soluții. Dacă nu e o problemă de gravitație – deci asupra căreia nu avem nicio putere, pentru toate celelalte soluția vine, adesea, din felul în care o formulăm. Modul în care o încadrăm influențează modul în care o rezolvăm.
CUM FORMULEZI PROBLEMA?
Studiu de caz: Să spunem că te preocupă faptul că Afacerea ta nu e suficient de inovatoare.
Dacă vrei să generezi soluții eficiente, întreabă-te:
- CARE E, DE FAPT, PROBLEMA? O declarație axată pe angajați va genera soluții diferite decât una care se concentrează pe proiecte sau bugete.
- CUM MĂSORI PROBLEMA? Felul cum definești succesul sau eșecul are o mare influență asupra soluțiilor.
O mică schimbare de cuvinte poate duce la o mare schimbare de perspectivă. Iar schimbarea focalizării duce la diferite tipuri de măsuri.
Cum formulezi problema? Pentru că e o mare diferență dacă spui:
- Doar 1% dintre angajați sunt implicați
- Ori: Managerii nu dezvoltă o cultură a implicării în companie
- Sau: Compania noastră lansează doar 2 proiecte noi / an
CARE E PROBLEMA?
- Dacă te concentrezi pe angajați, problema e motivația lor. Ai putea schimba sistemul de evaluare a performanței și de compensare, pentru a-i încuraja să genereze mai multe proiecte
- Dacă te concentrezi pe manageri, s-ar putea să ajungi la concluzia că e nevoie ca aceștia să ofere mai mult timp echipei lor
- Dacă te concentrezi pe companie în ansamblu – atunci vezi cum sunt alocate resursele și dacă munca e recunoscută și recompensată. Oamenii sunt sprijiniți să finalizeze proiectele și, astfel, să le crească vizibilitatea și stima de sine?
CUM MĂSORI PROBLEMA?
Iată 2 modalități posibile de la care să pornești:
- Nu suntem la fel de inovatori precum concurenții noștri. Caz în care te poți întreba:
- Cum măsori inovația?
- Cum o măsoară concurenții tăi?
- Te raportezi la numărul de produse și servicii noi sau la valoarea / veniturile pe care le generează acestea?
- Este calitatea mai importantă decât cantitatea?
- Ce valori utilizează concurenții tăi?
- Aducem pe piață 2 produse / servicii noi pe an. Doar 5% din veniturile noastre provin din produse dezvoltate în ultimii trei ani. Caz în care poți investiga cultura din jurul inovației.
- Câte idei noi au murit în comisia de evaluare?
- Ce criterii folosești pentru a determina dacă e nevoie sau nu să aduci ceva nou pe piață?
- Angajaților le e frică de eșec, nu sunt încurajați să facă propuneri sau ai un mediu în care sumarea riscurilor este recompensată?
- Oamenii primesc recunoaștere sau doar managerii își asumă meritele?
Așadar, data viitoare când te confrunți cu o problemă și, probabil, nu găsești o soluție, încearcă să o reformulezi. Vei descoperi că o mică schimbare în alegerea cuvintelor poate duce la o schimbare importantă de perspectivă.
Căci, cum spunea Charles Kettering (șeful Departamentului cercetare la General Motors 1920 – 1947)
„O problemă bine încadrată e o problemă pe jumătate rezolvată”.
Iar dacă te întrebi ce înseamnă o problemă ”bine încadrată” – ei bine, constă în prezentarea ei sub formă de soluție și explicarea specifică a acesteia (evită generalitățile).