Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în browser-ul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe situl nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile sitului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
BLOGUL LAUREI
Cum comunică un lider valoros
- iulie 11, 2021
- Posted by: Laura Dragomir
- Category: Blog
Ideile din articol se regăsesc în discuția pe care am avut-o la Digi24 cu Teodora Tompea. Poți urmări interviul pe YouTube, aici.
PÂNĂ SĂ ÎNCEPI CĂLĂTORIA SPRE LEADERSHIP …
Înainte de pandemie, la nivelul anului 2019, Leadership Development era o industrie de aprox. 370 mld. $ la nivel global. Incredibil, nu-i așa? Pare că aproape toată lumea vrea să învețe să devină un lider mai bun.
Totuși, nu toți oamenii se comportă ca un lider. Ce-i împiedică?
- Lipsa clarității obiectivelor, strategiei și valorilor – ceea ce duce adesea la priorități contradictorii. Iar atunci când cineva are multe priorități, de fapt, nu are niciuna
- Nu recunosc schimbările necesare în propriul comportament
- Nu știu să lucreze în echipă
- Au un stil de conducere laissez-faire, care împiedică o conversație onestă despre problemele existente
- Nu acordă talentelor atenția meritată
- Angajații se tem să comunice obstacolele din calea eficienței organizației (din cauza culturii organizaționale deficitare)
Iar unii oameni intră într-o cameră și toată lumea știe că sunt lideri.
Ce-i diferențiază? Ce au ei în plus?
CUM SE COMPORTĂ LIDERUL
Un lider este într-adevăr valoros când simte și știe că oamenii performează și în absența lui. Asta îi dă certitudinea că a creat un climat în care echipa lui este asumată și că i-a asigurat cu adevărat resursele necesare să-și atingă scopul.
Sintagma:
”Meseria se fură” – nu e valabilă pentru un lider. El consideră că ”Meseria se împărtășește”.
Cu cât eu, lider, știu mai multe și sunt dispus să-ți împărtășesc din ceea ce știu și sunt, cu atât tu, parte din echipa mea, lucrezi și te simți mai bine și în siguranță.
Există o bază de la care pornim când vorbim despre lideri:
- are abilitățile necesare domeniului în care activează și abilitățile de bază pe care ar trebui să le aibă oricine – peste care a pus competențe – peste care a pus expertize (asta e ordinea)
- plus intelectul
- plus caii-putere
- plus motivație
- plus pasiune
- plus curiozitate
DAR
Chiar dacă deține tot ce-i trebuie, un lider mai are nevoie de ceva suplimentar, pentru a-i face pe oameni să creadă în el, să-l respecte și să-l valideze: PREZENȚA EXECUTIVĂ.
PREZENȚA EXECUTIVĂ A UNUI LIDER VALOROS
Prezența executivă nu măsoară intelectul, abilitățile, motivația, pasiunea sau caii putere.
Ceea ce face prezența executivă este că măsoară capacitatea liderului de a traduce, de a comunica accesibil și pe înțelesul tuturor toată creativitatea, toate ideile bune, obiectivele, strategia și toată experiența sa profundă.
Iată formula:
PREZENȚA EXECUTIVĂ = credibilitate + felul în care își stăpânește emoțiile negative + capacitatea de a-și ține în frâu ego-ul.
Fiecare dintre ele reprezintă Module din amplul curs Leadership Communication. Să le trecem în revistă.
1.CREDIBILITATEA UNUI LIDER
ASUMAREA
- Este una dintre cele mai puternice calități în conducere. Este despre curajul asumării a ceea ce liderul gândește, spune și face. Simțim în noi foarte profund toate acestea când suntem în preajma unui lider. Leadership se bazează pe valorile solide ale liderului; onestitate, transparență, susținere, pro activitate
- Liderul este cel care creează un climat în jurul lui, pentru ca oamenii să se simtă în siguranță, definit prin: respect, atenție, curiozitate
- Cu cât liderul creează acest cadru în care oamenii simt că sunt într-un loc unde pot contribui, cu atât vor fi mai disponibili să se implice, procesul de asumare va deveni mai frecvent iar liderul va fi mai valoros. Consistența comportamentală a unui lider dă oamenilor o mare dorință să-l susțină. Conduci echipe sau o companie? Ascultă-ți oamenii! Dă-le feedback corect! Întreabă-i:
”Cum simțiți voi libertatea de a lua decizii la nivelul vostru?”
Astfel, le setezi și întărești valorile. Nu de astfel de oameni ai nevoie să performezi?
TIPARUL DE VORBIRE
O altă modalitate din care reiese asumarea liderului e Tiparul de vorbire – care este, în esență, vocea minții tale.
VITEZA
Puterea vocii este extrem de importantă. Dacă știi sau ți s-a spus în mod constant că vorbești prea repede, înseamnă că oamenii din jurul tău nu te pot urmări și ține pasul cu tine. Nivelul tău de expertiză este atât de ridicat, încât cunoașterea lor nu te poate ajunge din urmă și nu pot procesa ceea ce spui, în ritmul în care vorbești.
- Sau, unii oameni ar putea crede că, vorbind mai repede decât pot ei înțelege, încerci să creezi intenționat confuzie
- Alții ar putea crede că ești nervos sau pur și simplu nu ești foarte încrezător
Și, deși vorbirea rapidă poate fi un avantaj în anumite situații … – dacă trebuie să atragi rapid atenția cuiva … – adesea e mai bine să încetinești viteza.
TIPS
Pentru a face acest lucru, recomand să introduci pauzele în vorbire. Sunt magice.
- Dacă faci o scurtă pauză înainte de a spune ceva important – atenționezi audiența asupra acestui lucru
- Dacă faci o pauză după ce ai spus ceva important – îi lași pe ceilalți să digere informația
- În plus, pauzele în vorbire indică faptul că ești confortabil cu tăcerea, sunt ca o invitație către celălalt să-și spună punctul de vedere ori pot semnala că ești dispus să fii provocat
INFLEXIUNILE VOCII
Viteza nu este singura parte importantă a vocii minții tale. Lipsa inflexiunilor vocii poate afecta modul în care oamenii te percep. De exemplu, dacă vocea ta e monotonă, fără inflexiuni, poate fi greu pentru oameni să înțeleagă ce este important pentru tine. Să înțeleagă ce e important ca ei să înțeleagă și să facă. Lipsa inflexiunilor din voce poate face și mai dificilă păstrarea atenției celor din jur.
TIPS
Pentru a corecta asta, îți recomand să citești cărți pentru copii, cu voce tare. Cărțile pentru copii sunt foarte variabile în personaje și emoții afișate. Limbajul este simplu, personajele sunt construite simplu, conflictele sunt simple.
Bonus – dacă le citești unui copil, ești și mai câștigat. Copilul este un public pretențios și sincer iar dacă îl ții captiv, înseamnă că ești pe drumul cel bun.
2.FELUL CUM ÎȘI CONTROLEAZĂ EMOȚIILE NEGATIVE
Mai exact, este capacitatea liderului de a-și controla emoțiile negative atunci când lucrurile o iau razna. E important, deoarece comportamentul său poate spune oamenilor dacă este cineva pe care se poate baza.
TIPS
- Dacă ai tendința să-ți stăpânești cu greu emoțiile negative, aruncă o privire mai atentă asupra a ce mănânci și dacă dormi suficient și ai un somn de calitate. Toate alegerile privind stilul de viață te ajută atunci când trebuie să-ți păstrezi calmul în situații pe care, categoric, nu ți le dorești.
- Iată un alt mod de a-ți gestiona stresul: dă un nume emoțiilor negative. Când le numești, le îmblânzești, ți le apropii. Acesta este și motivul pentru care dăm un nume animalelor noastre – ca să ni le apropiem. Când reușești să denumești cu exactitate emoțiile pe care le simți: „Sunt atât de frustrat. Dezamăgit. Supărat. Speriat….”– când ești capabil să numești acele emoții care te sâcâie, atunci le-ai îmblânzit, pentru că se declanșează un mecanism prin care începi să ți le explici și, astfel, se mai diluează din intensitate. Când le numești, le îmblânzești. Dacă ai zile când universul ți-a aruncat în cale toate obstacolele posibile, în care simți că explodezi … stai o secunda. Nu reacționa până nu îmblânzești acea emoție negativă. Ideea e și ce poți face cu ea după ce ai conștientizat-o – pentru că poți face alegeri. Conștientizarea de sine, autogestionarea, conștientizarea socială și gestionarea relațiilor – fac parte din Inteligența emoțională.
3.CAPACITATEA DE A-ȘI ȚINE ÎN FRÂU EGO-UL
Și am ajuns la ultima parte a ecuației – Ego.
Ca să te poți calibra, amintește-ți că:
Adevărata smerenie nu înseamnă să gândești mai puțin la tine, ci să te gândești la tine mai puțin.
E firesc ca tu să fii bine, ca să-i poți ajuta pe cei de care ești responsabil dar, ca lider, e important să te gândești mai mult la ceilalți.
Liderul are un comportament pe care îl recunoaștem rapid. Cu cât este mai valoros, tendința sa către modestie crește iar micșorarea ego-ului e mai vizibilă. Smerenia e un instrument valoros. Orice lider are la rever un ac care îl ajută să-și mențină ego în frâu. Când ego-ul o ia razna, acul îl înțeapă și îl atenționează că are ceva de corectat. Iar dacă este într-adevăr lider, va găsi și mecanismele să-și regleze comportamentul.
Fiecare lider are pe birou o cutie în care, în fiecare zi, cei din jur îi lasă un bitcoin emoțional. Oamenii îi validează, astfel, comportamentul. Dacă primește constant, înseamnă că echipa ori subordonații îi validează comportamentul, care e transparent, onest și acurat. Loialitate nu primești pe nasturi, ci pe merit. Când cutia se golește, atunci întrebă-te DE CE?
Calitatea echipei tale e o dovadă a cum ești și te comporți. Ești lider în funcție de cât de mult asumarea oamenilor tăi se simte zi de zi.
Liderii își construiesc identitatea. Important este să nu pierzi niciodată din vedere scopul tău, ca lider. Amintește-ți cum ai ajuns aici – și ancorează-te la acest scop, mereu și mereu și mereu.
EPILOG
LIBERTATEA ARE UN PARTENER IAR NUMELE SĂU ESTE RESPONSABILITATE
E ușor să insistăm asupra unor lucruri care ne definesc Libertatea. Dar e important să înțelegem că avem și libertatea de a acționa, de a (ne) conduce și de a ne confrunta cu temerile și egoismul nostru. Odată ce echilibrăm toate acestea, Libertatea se va simți ca Responsabilitate.
E Libertatea de a face diferența.